PENGENALAN
Kerajaan Bani Abbasiyyah ialah nama yang diberi bagi Khalifah Baghdad iaitu empayar kedua Islam selepas penyingkiran pemerintahan Kerajaan Bani Ummaiyyah. Kerajaan ini merampas kuasa pada tahun 750 selepas mereka berjaya mengalahkan tentera Ummaiyyah dalam medan peperangan. Kerajaan ini berkembang selama dua kurun tetapi secara perlahan-lahan mengalami zaman kejatuhan selepas kebangkitan tentera berbangsa Turki yang mereka cipta. Kerajaan ini akhirnya berakhir pada tahun 1258 selepas Hulagu Khan iaitu seorang panglima tentera Mongol menghancurkan Baghdad.

SEJARAH

Ø  Bermula sejak terbinanya negara Islam pertama di Madinah pada zaman Rasulullah s.a.w.
Ø  Selepas baginda wafat penyebaran Islam diteruskan oleh Khulafah Ar-Rasyidin, Bani Umayyah dan Abbasiyah.
Ø  Zaman Kerajaan Abbasiyah adalah zaman kemuncak bagi kegemilangan tamadun Islam kerana mencapai kejayaan dalam pelbagai bidang.

KHALIFAH-KHALIFAH PADA ZAMAN ABBASIYYAH
1.    Khalifah Abu Al-Abbas As-Saffah
               Khalifah pertama;
               Pemerintahan selama 4 tahun 9 bulan (132H / 750M - 136H / 754M);

               Sumbangan:

Ø  Menubuhkan kerajaan Abbasiyah
Ø  Menghapuskan pemberontakan.


2.    Khalifah Abu Jaafar Al-Mansur

   Saudara kandung As-Saffah;
               Menjadi khalifah selama 22 tahun(136H/754M - 158H/775M)

   Sumbangan:

Ø  Menjadi Baghdad sebagai ibu kota dan membangungkannya;
Ø  Memperbaiki sistem cukai;
Ø  Membuat saliran² air di kawasan pertanian;
Ø  Menyediakan pasar² di tempat yang strategik.

3.    Khalifah Harum Ar-Rasyid

Khalifah yang warak dan terkenal
Memerintah selama 23 tahun lebih(170H/786M - 192H/809M)

Sumbangan:

Ø  Memerintah Al-Qadhi Abu Yusuf untuk menulis kitab tentang percukaian sehingga terhasilnya kita Al-Kharaj;
Ø  Mewujudkan jawatan baru iaitu Qadhi Al-Qudhah;
Ø  Menubuhkan Baitul Hikmah iaitu pusat ilmu pengetahuan;
Ø  Menjadikan Kota Baghdad sebagai pusat perdangan, ilmu pengetahuan dam kebudayaan;
Ø  Membina lebih banyak prasana(kemudahan awan) seperti hospital, institut pengajian dan farmasi.

PEMBANGUNAN MASJID
Zaman ini juga menyaksikan lahir sarjana-sarjana Islam terkenal seperti Ibnu Sina, Al-Khindi, al-Farabi dan sebagainya. Sarjana-sarjana Islam ini meningkatkan lagi pencapaian Islam dalam bidang perubatan melalui pengetahuan yang diwarisi daripada Zaman Yunani yang diserap dan digabung dengan kajian yang mereka lakukan. Avicenna telah mengenal pasti sifat berjangkit pada penyakit batuk kering, menggambarkan pleurisy, dan pelbagai jenis penyakit saraf yang lain. Beliau turut menjelaskan bahawa penyakit boleh tersebar dengan pencemaran air dan tanah. Kitab perubatannya yang paling utama 'Canon of medicine' telah diterima pakai di Europah sebagai buku teks rasmi sehingga abad ke tujuh belas. Perkara tersebut berlaku daripada masjid yang kian berkembang pesat sebagai pusat pendidikan pada zaman tersebut.

FUNGSI-FUNGSI MASJID
Ø  Masjid memainkan peranan sebagai tempat ibadat dan pusat penyebaran ilmu pengetahuan.
Ø  Masjid dipenuhi dengan halqah ilmu pengetahuan.




ANTARA-ANTARA MASJID YANG DIBANGUNKAN PADA ZAMAN ABBASIYYAH
Ø  Masjid Jami’ Al-Mansur
Ø  Masjid Raya Ar-Risyalah
Ø  Masjid Jami’ Qasr Al-Khilafah
Ø  Masjid Qati’ah Umm Ja’far
Ø  Masjid Kufah

SENIBINA DAN REKABENTUK



Masjid Kufah juga boleh dipanggil Masjid Jami 'Kufa adalah salah satu masjid besar di dunia. Masjid Kufa oleh Muslim Syiah dipercayai menjadi masjid suci keempat selepas Masjidil Haram, Masjid Nabawi, dan Masjid Al-Aqsa. Masjid Kufah adalah salah satu tempat yang paling penting dan terkenal di bandar Kufa yang dikunjungi oleh jemaah haji. Beberapa riwayat menyebut, yang pertama merancang dan membina Masjid Kufah adalah Nabi Adam As, dan selepas banjir kilat, Nuh A.s telah diubahsuai. Pada tahun 18 H pada zaman Sa'ad bin Abi Waqash, atas cadangan Salman al-Farisi, Masjid Kufah mengalami pemugaran disertai dengan pendirian Darul Imarah. Dalam sepanjang sejarah Masjid Kufah telah didatangi para nabi dan imam maksum, di antaranya Imam Ali As, Imam Hasan As, Imam Husain As dan sebahagian imam lainnya. Pada tahun 36 H Amir al-mu'minin Ali bin Abi Talib Begitu datang ke Masjid Kufa, tentunya ia memberikan lebih banyak nilai kepada masjid. Masa dan masa lagi Imam Ali (AS) berdoa dan menyampaikan ceramah di Masjid Kufa. Dia juga menggunakannya sebagai urusan mahkamah dan negeri. Dan pada akhirnya Imam Ali syahid di masjid mihrab ini. Selain Darul Imarah Kufah, di samping Masjid Kufah terdapat kubur para pembesar Islam, di antaranya: Maitsam al-Tammar, Muslim bin Aqil, Hani bin Urwah, Mukhtar al-Tsaqafi. Berdekatan terdapat juga rumah Imam Ali As. Masjid Kufa mempunyai banyak Maqam. Di sana sangat disarankan untuk melakukan perbuatan tertentu khusus untuk masjid ini. Keistimewaan lain dari Masjid Kufah adalah, saat di dalamnya musafir boleh memilih mengerjakan solat dengan cara sempurna (tamam) atau disingkat (qashar), sebagaimana halnya ketika berada di dalam Masjidil Haram, Masjid Nabawi, dan Haram Imam Husain As. Banyak riwayat yang menjelaskan tentang keutamaan Masjid Kufah, di antaranya: Masjid Kufah adalah salah satu taman syurga di bumi, barang siapa memasukinya maka dosanya akan diampunkan, kelak Kota Kufah akan menjadi pusat pemerintahan Imam Mahdi Afs dan Masjid Kufah adalah pejabat pusatnya.

FIZIKAL MASJID KUFAH
Masjid Kufah memiliki panjang 110 m dan luas 101 m. Secara keseluruhan, luasnya mencapai 11162 m2. Di sekililingnya berdiri tembok setinggi 10 m. Di sana terdapat ruang terbuka seluas 5662 m2. Luas tempat peribadatannya 5520 m2. Masjid ini memiliki 187 buah tiang, 4 menara setinggi 30 m, dan 5 gerbang. Nama-nama gerbang tersebut adalah: Babul Hujjah (gerbang utama), Babu al-Tsu'ban, Babu al-Rahmah, Babu Muslim bin Aqil, dan Babu Hani bin Urwah.








PENAMBAHBAIKAN MASJID KUFAH
Pada tahun 1998, sekumpulan Dawoodi Bohras memulakan renovasi masjid, yang kemudian siap pada awal 2010. Pengubahsuaian termasuk:
 
Ø  Perhiasan dengan emas dan perak dan batu permata seperti berlian, batu permata dan di setiap sudut masjid akan dijumpai Ya Ali ditulis.
Ø  The mihrab, di mana Ali ibn Abi Talib dibunuh, telah dibuat dengan zari emas. Ia terdiri daripada emas, perak, batu permata, berlian.
 

 
Ø  Bahagian keseluruhan masjid mempunyai ayat-ayat Al-Quran yang dikelilingi oleh emas dalam kaligrafi Arab.
Ø  Di bahagian mihrab terdapat ukiran berbentuk lusuh dalam marmar, bersempadan dengan emas dan rubi.
Ø  Halaman ditutupi marmar putih dari Makrana, India.
 
 
ANTARA TOKOH YANG PERNAH MENJADI IMAM DI MASJID KUFAH
 
 
Ja'far al-Sadiq
 
·         Al-Sadiq dilahirkan pada tahun 700 atau 702 masihi
·         Beliau mewarisi kedudukan imam dari bapanya pada pertengahan tiga puluhan
·         Sebagai imam, al-Sadiq hidup dalam  konflik politik yang memegang  kawasan  beliau , mengelakkan banyak permintaan untuk sokongan yang diterima daripada pemberontak.

·         Beliau  diracuni atas perintah Khalifah al-Mansur.

Comments