PENGENALAN
Kerajaan Bani Abbasiyyah
ialah nama yang diberi bagi Khalifah Baghdad iaitu empayar kedua Islam selepas
penyingkiran pemerintahan Kerajaan Bani Ummaiyyah. Kerajaan ini merampas kuasa
pada tahun 750 selepas mereka berjaya mengalahkan tentera Ummaiyyah dalam medan
peperangan. Kerajaan ini berkembang selama dua kurun tetapi secara
perlahan-lahan mengalami zaman kejatuhan selepas kebangkitan tentera berbangsa
Turki yang mereka cipta. Kerajaan ini akhirnya berakhir pada tahun 1258 selepas
Hulagu Khan iaitu seorang panglima tentera Mongol menghancurkan Baghdad.
SEJARAH
Ø Bermula
sejak terbinanya negara Islam pertama di Madinah pada zaman Rasulullah s.a.w.
Ø Selepas
baginda wafat penyebaran Islam diteruskan oleh Khulafah Ar-Rasyidin, Bani
Umayyah dan Abbasiyah.
Ø Zaman
Kerajaan Abbasiyah adalah zaman kemuncak bagi kegemilangan tamadun Islam kerana
mencapai kejayaan dalam pelbagai bidang.
KHALIFAH-KHALIFAH
PADA ZAMAN ABBASIYYAH
1. Khalifah Abu Al-Abbas
As-Saffah
Khalifah pertama;
Pemerintahan selama 4
tahun 9 bulan (132H / 750M - 136H / 754M);
Sumbangan:
Ø Menubuhkan kerajaan
Abbasiyah
Ø Menghapuskan
pemberontakan.
2. Khalifah Abu Jaafar
Al-Mansur
Saudara kandung As-Saffah;
Menjadi khalifah selama
22 tahun(136H/754M - 158H/775M)
Sumbangan:
Ø Menjadi Baghdad
sebagai ibu kota dan membangungkannya;
Ø Memperbaiki sistem
cukai;
Ø Membuat saliran² air
di kawasan pertanian;
Ø Menyediakan pasar² di
tempat yang strategik.
3. Khalifah
Harum Ar-Rasyid
Khalifah yang warak dan terkenal
Memerintah selama 23 tahun lebih(170H/786M
- 192H/809M)
Sumbangan:
Ø Memerintah
Al-Qadhi Abu Yusuf untuk menulis kitab tentang percukaian sehingga terhasilnya
kita Al-Kharaj;
Ø Mewujudkan
jawatan baru iaitu Qadhi Al-Qudhah;
Ø Menubuhkan
Baitul Hikmah iaitu pusat ilmu pengetahuan;
Ø Menjadikan
Kota Baghdad sebagai pusat perdangan, ilmu pengetahuan dam kebudayaan;
Ø Membina
lebih banyak prasana(kemudahan awan) seperti hospital, institut pengajian dan
farmasi.
PEMBANGUNAN
MASJID
Zaman
ini juga menyaksikan lahir sarjana-sarjana Islam terkenal seperti Ibnu Sina,
Al-Khindi, al-Farabi dan sebagainya. Sarjana-sarjana Islam ini meningkatkan
lagi pencapaian Islam dalam bidang perubatan melalui pengetahuan yang diwarisi
daripada Zaman Yunani yang diserap dan digabung dengan kajian yang mereka
lakukan. Avicenna telah mengenal pasti sifat berjangkit pada penyakit batuk
kering, menggambarkan pleurisy, dan pelbagai jenis penyakit saraf yang lain.
Beliau turut menjelaskan bahawa penyakit boleh tersebar dengan pencemaran air
dan tanah. Kitab perubatannya yang paling utama 'Canon of medicine' telah
diterima pakai di Europah sebagai buku teks rasmi sehingga abad ke tujuh belas.
Perkara tersebut berlaku daripada masjid yang kian berkembang pesat sebagai
pusat pendidikan pada zaman tersebut.
FUNGSI-FUNGSI
MASJID
Ø Masjid
memainkan peranan sebagai tempat ibadat dan pusat penyebaran ilmu pengetahuan.
Ø Masjid
dipenuhi dengan halqah ilmu pengetahuan.
ANTARA-ANTARA
MASJID YANG DIBANGUNKAN PADA ZAMAN ABBASIYYAH
Ø Masjid
Jami’ Al-Mansur
Ø Masjid
Raya Ar-Risyalah
Ø Masjid
Jami’ Qasr Al-Khilafah
Ø Masjid
Qati’ah Umm Ja’far
Ø Masjid
Kufah
SENIBINA
DAN REKABENTUK
Masjid Kufah juga boleh dipanggil Masjid Jami 'Kufa adalah salah satu masjid besar di dunia. Masjid Kufa oleh Muslim Syiah dipercayai menjadi masjid suci keempat selepas Masjidil Haram, Masjid Nabawi, dan Masjid Al-Aqsa. Masjid Kufah adalah salah satu tempat yang paling penting dan terkenal di bandar Kufa yang dikunjungi oleh jemaah haji. Beberapa riwayat menyebut, yang pertama merancang dan membina Masjid Kufah adalah Nabi Adam As, dan selepas banjir kilat, Nuh A.s telah diubahsuai. Pada tahun 18 H pada zaman Sa'ad bin Abi Waqash, atas cadangan Salman al-Farisi, Masjid Kufah mengalami pemugaran disertai dengan pendirian Darul Imarah. Dalam sepanjang sejarah Masjid Kufah telah didatangi para nabi dan imam maksum, di antaranya Imam Ali As, Imam Hasan As, Imam Husain As dan sebahagian imam lainnya. Pada tahun 36 H Amir al-mu'minin Ali bin Abi Talib Begitu datang ke Masjid Kufa, tentunya ia memberikan lebih banyak nilai kepada masjid. Masa dan masa lagi Imam Ali (AS) berdoa dan menyampaikan ceramah di Masjid Kufa. Dia juga menggunakannya sebagai urusan mahkamah dan negeri. Dan pada akhirnya Imam Ali syahid di masjid mihrab ini. Selain Darul Imarah Kufah, di samping Masjid Kufah terdapat kubur para pembesar Islam, di antaranya: Maitsam al-Tammar, Muslim bin Aqil, Hani bin Urwah, Mukhtar al-Tsaqafi. Berdekatan terdapat juga rumah Imam Ali As. Masjid Kufa mempunyai banyak Maqam. Di sana sangat disarankan untuk melakukan perbuatan tertentu khusus untuk masjid ini. Keistimewaan lain dari Masjid Kufah adalah, saat di dalamnya musafir boleh memilih mengerjakan solat dengan cara sempurna (tamam) atau disingkat (qashar), sebagaimana halnya ketika berada di dalam Masjidil Haram, Masjid Nabawi, dan Haram Imam Husain As. Banyak riwayat yang menjelaskan tentang keutamaan Masjid Kufah, di antaranya: Masjid Kufah adalah salah satu taman syurga di bumi, barang siapa memasukinya maka dosanya akan diampunkan, kelak Kota Kufah akan menjadi pusat pemerintahan Imam Mahdi Afs dan Masjid Kufah adalah pejabat pusatnya.
FIZIKAL
MASJID KUFAH
Masjid Kufah memiliki
panjang 110 m dan luas 101 m. Secara keseluruhan, luasnya mencapai 11162 m2. Di
sekililingnya berdiri tembok setinggi 10 m. Di sana terdapat ruang terbuka
seluas 5662 m2. Luas tempat peribadatannya 5520 m2. Masjid ini memiliki 187
buah tiang, 4 menara setinggi 30 m, dan 5 gerbang. Nama-nama gerbang tersebut
adalah: Babul Hujjah (gerbang utama), Babu al-Tsu'ban, Babu al-Rahmah, Babu
Muslim bin Aqil, dan Babu Hani bin Urwah.
PENAMBAHBAIKAN
MASJID KUFAH
Pada tahun 1998, sekumpulan Dawoodi Bohras memulakan renovasi masjid, yang kemudian siap pada awal 2010. Pengubahsuaian termasuk:
Ø Perhiasan dengan emas dan perak dan batu permata seperti berlian, batu permata dan di setiap sudut masjid akan dijumpai Ya Ali ditulis.
Ø The mihrab, di mana Ali ibn Abi Talib dibunuh, telah dibuat dengan zari emas. Ia terdiri daripada emas, perak, batu permata, berlian.
Ø Bahagian keseluruhan masjid mempunyai ayat-ayat Al-Quran yang dikelilingi oleh emas dalam kaligrafi Arab.
Ø Di bahagian mihrab terdapat ukiran berbentuk lusuh dalam marmar, bersempadan dengan emas dan rubi.
Ø Halaman ditutupi marmar putih dari Makrana, India.
ANTARA TOKOH YANG PERNAH MENJADI IMAM DI MASJID KUFAH
Ja'far al-Sadiq
· Al-Sadiq dilahirkan pada tahun 700 atau 702 masihi
· Beliau mewarisi kedudukan imam dari bapanya pada pertengahan tiga puluhan
· Sebagai imam, al-Sadiq hidup dalam konflik politik yang memegang kawasan beliau , mengelakkan banyak permintaan untuk sokongan yang diterima daripada pemberontak.
· Beliau diracuni atas perintah Khalifah al-Mansur.
Comments
Post a Comment